You are currently viewing موهبت نعمت بزرگ والدین را، با مهربانی در برار یتیمان پاسخ دهیم

موهبت نعمت بزرگ والدین را، با مهربانی در برار یتیمان پاسخ دهیم

والدین بزرگترین نعمت الهی هستند

اولین، بزرگترین و مهم‌ترین نعمتی که خداوند عالم به هر انسانی عطا کرده است، وجود پدر و مادر است.

گاهی حکمت بالغه‌ی الهی و مشیت حکیمانه‌ی خداوندِ متعال بر این مقدر شده است که انسان در شرایط خاص فقدان این نعمت الهی، وارد میدان نبرد حیات و زندگانی شود و درصدی از بلایا و موانع را باید قدرت خود و به نیروی فکر و عقل و تدبیر که آن هم از موهبت‌های آفریدگار هستی و خالف انسان است از بین برده و اوضاع را به سود و صلاح خود تغییر دهد.

و به همین سبب اطراف زندگانی‌اش را از تمامی آلودگی‌ها پاک‌سازی کند، حافظ سلامت و تندرستی خود و دیگران باشد، جلوی بیماری‌های مهلک و غیر مهلک را بگیرد و با آفات رنج‏‌آور حیات مبارزه نماید.

در همین راستا، پدر و مادر نیز نعمت‌های الهی هستن که عموما فرزندان از آن برخودار هستن و البته برخی از آنها به سبب طبیعی یا غیر طبیعی از آن محروم شده‌اند. 

 

پیامبر اکرم و یتیمی

یتیمی خاتم‌الانبیاء نیز یک واقعه‌ی تاریخی اما عادی و طبیعی است. و از همان وقایعی است که گاه برای برخی پیشامد می‌کند. حضرت محمد پدر بزرگوارشان را پیش از تولد و در اثر بیماری از دست دادند.

نخستین و مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا یتیمی پیامبر امری خواسته و عمدی بوده است، تا پیامبر اکرم در سختی‏‌ها و محرومیت‏‌ها ورزیده و بالنده گردد تا شایستگی پیامبری را پیدا کند، و یا یتیمی رسول‌اللّه از سوی خدا بدین جهت بوده است که او زیر بار منت احدالناسی قرار نگیرد و کسی بر او حقی پیدا نکند؟!

آنچه که در سلسه‌ی روایات آمده این است که یتیمی حضرت نه برای ورزیده شدن برای خلافت و حکومت‌داری بوده و نه ترس از زیر منت قرار گرفتن، بلکه این رخداد امری عادی و طبیعی بوده است.

 

نکات امام فخر رازی درباره فلسفه یتیمی رسول الله

امام فخر رازی (فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و حکیم مسلمان ایرانی بوده که مذهبِ وی سنی شافعی است) در بیان فلسفه یتیمی رسول خدا چند نکته را ذکر کرده است:

  1. خداوند او را یتیم کرد تا قدر یتیمان را بشناسد و ادای حقوق ایشان کند و به اصلاح حال آنان قیام نماید و اوضاع‌شان را سامان بخشد.
  2. اسم ایشان با لقب یتیم، همراه شد تا یتیمان دیگر احترام شوند.
  3. پیامبر یتیم شد تا فقط به خدا اعتماد کند و از همه، جز او ببرّد.
  4. عمدتا عیوب ایتام پنهان نمی‏‌ماند بلکه بر عیوبشان هم افزوده می‏‌شود. محمد (ص) یتیم گردید تا مردم در حالش دقت کنند و عیبی در او نیابند و همگی به پاکی و وارستگی او نظر دهند.
  5. خداوند او را یتیم گردانید تا معلوم شود که فضایل و بزرگواری‌های او از ناحیه‌ی خدا است نه در اثر تعلیم و تربیت پدر.
  6. یتیمی و فقر، در نظر مردم و عرف و عادت، کاستی و کسر شأن است. ولی محمد (ص) با اینکه یتیم و نادارا بود، مورد احترام واقع شد و این کاری است که بر خلاف عادت است و به نوعی معجزه محسوب می‏‌شود.

در تفسیر آیات سوره‌ی مبارکه ضحی زبان حال این است که ای رسول! تو یتیم بودی اما ما به‌وسیله عبدالمطلب و ابوطالب نگذاشتیم خلأ محبت و غیره در زندگی تو وجود پیدا کند.

انسان‌های دیگر از این کار درس بیاموزند و بدانند که این کار مختص به بزرگان نیست و می‌توانند خلأهای ناشی از جریان طبیعت زندگی را با مزایای وجودی و نعمت‏‌های الهی که خداوند در اختیار آنها قرار داده به خصوص نعمت وجود پدر و مادر، مال و منال و امثال آن، پر کنند و آگاه باشند شکر و سپاس عملی از نعمت‌های الهی مواهب حیات است.

رحلت جانسوز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تسلیت باد 

دیدگاهتان را بنویسید